12 Aralık 2016 Pazartesi

Türkiye'nin Yakın Tarihi - İLBER ORTAYLI

ilber ortayliTürkiye gündemini takip etmek çok güç. Her gün hatta günün her saatinde gündemimiz değişebiliyor. Siyasal tarihimizde ise darbelerin yeri ayrı. Yaşım gereği geçmiş darbeleri bizzat yaşamadım. Ancak ülkenin durumu her kötüye gittiğinde işin sonunu darbeye bağlayan yorumları büyüklerimden pek çok kez dinledim. Her dinlediğimde de gülüp geçer, zaman değişti, darbeler devri artık bitti, derdim. Ama bitmemiş.

Gerçi 15 Temmuz gecesi yaşananlar bir darbe miydi, terör saldırısı mıydı? Bence adı bile henüz tam anlamıyla koyulamadı. Fakat o gece hissettiğim duygunun adını çok iyi biliyorum, korkuydu. Kendim için, sevdiklerim için, yarınlarımız için korktum. Hala da korkularım devam ediyor. O geceden sonra Türkiye'nin yakın tarihine duyduğum ilgi daha da arttı. Çünkü geçmişi bilmiyorsan, bu günü ve geleceği anlamak da imkansızdı. 

İşte bu arayışlar beni İlber Ortaylı'nın Türkiye'nin Yakın Tarihi isimli kitabı ile buluşturdu. Kitabın ismi sorularıma cevap olabilecek nitelikteydi. Kapak tasarımı tam da merak ettiğim dönemin siyasetçilerini ihtiva ediyordu. Büyük bir hevesle kitaba başladım. Ama sonuç bir hüsrandı. 

İlber Ortaylı şüphesiz büyük bir tarihçi. O'nu dinlemekten, tarihi anlatırken kullandığı sakin ve yalın üsluptan büyük keyif alırım. Kitabında da bunu hissediyorsunuz, tarih yazar gibi değil, sohbet edercesine yazılmış. Okur gibi değil de, Ortaylı'yı dinler gibi oluyorsunuz.

Ancak aradığınız bir tarih kitabı ise, yakın tarihimize ışık tutacak, derinlemesine analizler yapacak bir yapıt ise, işte o kitap bu değil. Zira kitap içerisinde Ortaylı'nın kısa kısa yazılmış denemeleri mevcut. Yakın tarihimzdeki belirli olayları konu alan kısa makaleler ya da denemeler diyelim. 

Özetle beni hüsrana uğratan kitap değil de, aradığımı bulamamak oldu. Tabi ki bu kitabı okumanın da keyfi bir başka, ancak yazımın başında belirttiğim sorulara cevap arıyorsanız, o cevapları bu kitapta bulamazsınız. 

Darbeler

Benim yakın tarihimize ait kitap arayışlarım devam ediyor. Sizin önerilerinize de açığım. 

1 yorum:

  1. Yazınızı okudum ve haklısınız demek istiyorum. Öneri kitap için (Yakın tarihimizi) anlatan benim çok severek okuduğum Anı-Biyografi türünde yazdığı seri kitaplarla Altan Öymen' in "Öfkeli Yıllar" devamı olan "Ve İhtilal" kitaplarını önerebilirim. Ben çok şey öğrendim bu kitaplardan ve öncekilerden...

    YanıtlaSil